Table of Contents
Ook wordt de markt beïnvloed door factoren uit de omgeving. Na de behoeftebepaling is het de taak aan het marketingmanagement om een passende marketingstrategie op te stellen. Hierin moet worden bepaald welke markt er wordt betreden, wat de doelgroep is en in welke behoeften het bedrijf wil voorzien. Ook moet het waardeaanbod worden ontworpen.
ProductieconceptHierbij gaat de consumentenvoorkeur uit naar producten die beschikbaar en betaalbaar zijn - event cox. Dit is één van de oudste marketingconcepten. ProductconceptHierbij gaat de consumentenvoorkeur uit naar kwaliteit, prestaties en innovaties. VerkoopconceptHierbij is er in eerste instantie geen vraag naar de producten, maar wordt er verkocht na promotie-inspanningen. MarketingconceptHet vaststellen van klantbehoeften en de marketinginspanningen hierop aanpassen
Maatschappelijk marketingconceptHierbij wordt ook gelet op het welzijn van de maatschappij en het milieu. Het marketingprogramma wordt opgesteld op basis van de marketingstrategie. Hierin vinden we onder andere de marketingmix. Deze bestaat uit het product, de prijs, de plaats, promotie, het proces en personeel. Klantrelaties worden opgebouwd en onderhouden door het customer relations management.
Bedrijven kunnen en willen niet met alle klanten een relatie onderhouden, ze gaan liever een langdurige, winstgevende relatie aan met een bepaalde doelgroep (apple event 2024 date). organisatie familiedag. Met de nieuwe media waar vandaag de dag gebruik van gemaakt kan worden, wordt het steeds makkelijker om intensieve klantrelaties aan te gaan. Producenten investeren in klantrelaties met het oog op klanttrouw, klantaandeel en klantvermogen
Een doel van klantrelaties is het klantaandeel vergroten. Dit is het deel van de totale vraag in een bepaalde productcategorie dat bij dit bedrijf wordt afgenomen. Het klantvermogen is de levenslange waarde van alle klanten van het bedrijf. Markten zijn de afgelopen decennia sterk veranderd. Hieronder behandelen we de belangrijkste ontwikkelingen.
Hierbij kan men denken aan computers, internet, telecommunicatie en nieuwe media. event cox. Dit heeft grote invloed op de manier waarop een bedrijf zichzelf kan presenteren. Ook de wereldeconomie is hierdoor enorm gegroeid. Er zijn steeds minder belemmeringen om in het buitenland handel te gaan drijven. Via deze nieuwe technologieën is het voor ondernemingen ook steeds makkelijker om klantrelaties op te bouwen en te onderhouden
Ondernemingen zullen zich hierop moeten aanpassen om mee te kunnen blijven draaien. Non-profitorganisatieOok wordt de markt door steeds meer non-profitorganisaties betreden. Deze doen net als winstmakende organisaties aan marketing. BelevingHet is steeds minder enkel het product wat er toe doet. Consumenten hechten veel belang aan zaken als merkbeleving, voorwaarden en garantie.
Vandaag de dag is dit in westerse landen meer dan zeventig procent van het bruto nationaal product. Het opstellen van een bedrijfsstrategie wordt strategische planning genoemd. Hierbij wordt gelet op mogelijke kansen en bedreigingen. Hieronder volgen de opeenvolgende stappen in de strategische planning - record z event. 1 MissieDe meeste ondernemingen stellen een concrete missie samen, oftewel een missionstatement
Voordat de missie wordt geformuleerd, wordt er vaak eerst een visie opgesteld. De visie geeft een breder beeld van waar het bedrijf in de toekomst wil staan. Voor het vaststellen van de missie kan het Abell-diagram worden gebruikt. Hierin worden de klantenbehoeften, klantengroepen en technologieën van het bedrijf weergegeven. 2 DoelstellingenWanneer de missie geformuleerd is, moeten er per afdeling doelstellingen worden opgesteld, zodat managers weten welk doel zij moeten behalen.
Eerst worden de huidige activiteiten geanalyseerd, waarna wordt bepaald in welke activiteiten er meer of minder geïnvesteerd moet worden. Bij de analyse van de activiteiten worden eerst de belangrijkste activiteiten bekeken, deze worden de businessunits genoemd. Strategische businessunits (SBU's) hebben een eigen missie en doelstellingen, die niet afhankelijk zijn van de andere activiteiten in het bedrijf.
Hierbij wordt gekeken naar de marktgroei en het relatieve marktaandeel - shopping event vip kortingscode. In de matrix kunnen de SBU's in vier groepen vallen:stars (snelle marktgroei en groot marktaandeel)cash cows (langzame marktgroei en groot marktaandeel)question marks (snelle marktgroei en klein marktaandeel)dogs (langzame marktgroei en klein marktaandeel).De SBU's kunnen ook geanalyseerd worden aan de hand van de General Electric-negencellenmatrix, waarin meer factoren meespelen
Als de huidige activiteiten zijn geanalyseerd, wordt bepaald in welke activiteiten meer en in welke minder energie moet worden gestoken. De Ansoff-matrix is hierbij een handig hulpmiddel. Aan de hand van nieuwe en bestaande markten en producten kan er uit vier groeistrategieën worden gekozen:marktpenetratie (bestaande markt en bestaand product)productontwikkeling (bestaande markt en nieuw product)marktontwikkeling (nieuwe markt en bestaand product)diversificatie (nieuwe markt en nieuw product).Andere groeimogelijkheden zijn voorwaartse, achterwaartse of horizontale integratie, waarbij de onderneming respectievelijk de distributie, toeleveranciers of concurrentie overneemt.
Om de bedrijfsstrategie te kunnen uitvoeren moeten de verschillende afdelingen binnen een ondernemingen met elkaar samenwerken. wanneer is het live event van fortnite chapter 5 season 4. Iedere afdeling binnen een bedrijf voegt een bepaalde waarde toe aan het uiteindelijke product, dit geheel noemen we een waardeketen. Het is belangrijk dat de verschillende afdelingen niet alleen hun eigen doelen nastreven, maar een overzicht op het geheel houden
Dit geheel wordt een waardeleveringsnetwerk genoemd. De verschillende vormen van een waardeleveringsnetwerk zijn: B2B (business-to-business), B2C (business- to-consumer), C2C (consumer-to-consumer) en C2B (consumer-to-business). ConcurrentievoordeelEen onderneming kan op twee vlakken concurrentievoordelen hebben: kosten en aanbod. Hierop gebaseerd zijn de drie strategieën van Porter: kostenleiderschap (lage kosten, lage prijs), differentiatie (uniek product) en focus.
Hierbij gebeurt hetzelfde als bij de eerder genoemde strategieën, alleen dan op een gedeelte van de markt. STP (segmentation, targeting, positioning)Een markt kan worden ingedeeld in verschillende segmenten, op basis van bijvoorbeeld demografische, geografische of psychografische gegevens. Dit noemt men marktsegmentatie. Een bedrijf kiest een of meerdere segmenten om te betreden.
Hierna wordt de marktpositie bepaald. Hierbij moet het product dat op de markt wordt gebracht een zo onderscheidend mogelijk karakter hebben van de andere producten op die markt. Dit kan qua prijs of aanbod. MarketingmixWe bespreken hier de eerste vier P's van de marketingmix. Het product staat voor de producten en/of diensten die het bedrijf op de markt brengt.
Onder plaats verstaan we de manier waarop het product wordt aangeboden (locatie, transport etc.) en promotie staat voor de inspanningen waarmee geprobeerd wordt de consument te overtuigen om het product te kopen - running event. De vier P's worden vanuit de consument gezien als de vier C's: customer solution, customer cost, convenience en communication
Het management van marketing bestaat uit vier opeenvolgende stappen: analyse, planning, uitvoering en evaluatie. personeelsfeest organiseren. In de eerste stap, de analyse, wordt de omgeving van het bedrijf geanalyseerd om de kansen en bedreigingen in de markt te ontdekken. Ook moet het bedrijf intern geanalyseerd worden om de sterke en zwakke punten te benoemen
Tijdens de planning wordt voor ieder product of merk een marketingplan opgesteld, waarin de doelstellingen en strategieën zijn terug te vinden - event marketing. Vervolgens vindt de uitvoering van de plannen en actieprogramma's uit het marketingplan plaats. Tijdens de evaluatie wordt bekeken in hoeverre de opgestelde marketingdoelen zijn behaald en waar er bijgestuurd moet worden
Een marketingaudit is een complete, periodieke analyse van de omgeving, de doelstellingen, strategieën en activiteiten van de onderneming. De omgevingsfactoren van een onderneming worden bekeken op micro-, meso- en macroniveau. Het microniveau bestaat uit de verschillende afdelingen binnen de onderneming die in de breedste zin betrokken zijn met het ontwerpen, produceren, verkopen en distribueren van het product.
AfnemersAfnemers bepalen de vraag naar een bepaald product. Om deze te analyseren moet er gelet worden op trends, motivatie en behoeften, maar ook het marktpotentieel, de penetratiegraad en de productlevenscyclus. Dit op de vier verschillende afnemersmarkten (B2C, B2B, C2C en C2B).BedrijfstakEen bedrijfstak bestaat uit verschillende ondernemingen die eenzelfde soort product produceren.
Volgens Porter zijn er vijf factoren die de winstgevendheid van de bedrijfstak bepalen: dreiging van nieuwe toetreders, dreiging van substituutproducten, de machtspositie van afnemers, de machtspositie van leveranciers en de concurrentie. ConcurrentieOm succesvol te zijn moet een onderneming een onderscheidend product op de markt brengen - freelance event. Afnemers moeten voordelen aan het product kunnen behalen ten opzichte van het product van de concurrent
Wederverkopers zijn de groot- en detailhandels die het product doorverkopen. Vandaag de dag zijn dit steeds grotere overkoepelende organisaties die een grote machtspositie bezitten. Logistieke dienstverleners zijn de organisaties die zorgen voor de opslag en het transport van de goederen. Onder marketingservicebureaus verstaan we onder andere reclamebureaus, mediabedrijven, en marktonderzoekbureaus.
Als laatste zijn er financiële instellingen zoals banken en verzekeringsmaatschappijen die het bedrijf aan de financiële kant van dienst zijn (incentives buitenland). Externe belanghebbendenEr zijn verschillende andere soorten partijen die belangen hebben in een onderneming zoals financiële instellingen, de overheid, media, belangenorganisaties, lokale organisaties, interne groepen en de maatschappij (invitation event). In de macro-omgeving zijn er verschillende factoren van invloed
Economische factorenBelangrijke gegevens op economisch gebied zijn bijvoorbeeld koopkracht, besteedbaar inkomen, inflatie, inkomensverdeling en conjunctuur. Sociaal-culturele factorenSociaal-culturele factoren die invloed hebben op de onderneming zijn onder andere normen en waarden, gedrag, individualisme en geloofsovertuiging. Technologische factorenDoor de opkomst van nieuwe technologieën zijn er nieuwe markten ontstaan (bijvoorbeeld mobiele telefonie). Ook zijn er hierdoor oude markten verdwenen (bijvoorbeeld telefooncellen op straat).
Ecologische factorenHet milieu is de afgelopen decennia een steeds belangrijker punt geworden (event masters gent). Niet alleen worden grondstoffen schaarser, ook de maatschappij is steeds bewuster geworden. Ook de wet- en regelgeving op het gebied van milieu en welzijn wordt telkens aangepast. Politiek-juridische factorenOok in de handel dient men zich te houden aan specifieke wet- en regelgeving
Om een goed beleid te kunnen hanteren, moet een onderneming voldoende informatie over een markt vergaren. Ook is het een kunst om de gewonnen informatie op de juiste manier te gebruiken. Hiervoor wordt een managementinformatiesysteem (MIS) opgezet, waarin informatie wordt verzameld, gesorteerd, geanalyseerd en geëvalueerd. Allereerst moet er vast worden gesteld aan welke informatie er behoefte is.
Managers wordt gevraagd welke informatie zij nodig hebben, maar het MIS moet bepalen welke informatie echt nuttig is en of de extra kosten opwegen tegen de voordelen. De verschillende manieren om aan informatie te komen worden hieronder besproken. 4.2.1 Interne databasesAlle interne informatie van de verschillende afdelingen binnen een onderneming wordt samengevoegd in databases.
Hierbij moet er echter wel rekening mee worden gehouden dat de informatie niet altijd volledig is en snel veroudert. elegance event location. 4.2.2 DeskresearchBij deskresearch wordt er gebruik gemaakt van openbare gegevens over de markt en de concurrenten. Dit kan bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel, op internet en beurzen, via leveranciers en grote klanten en door jaarverslagen te raadplegen
Een marktonderzoek bestaat uit vier stappen. 1 Doelstellingen formulerenIn deze stap wordt vastgesteld wat het probleem is en wat de te bereiken doelen zijn. De doelstellingen kunnen onderzoekend, rapporterend of concluderend zijn. 2 Plan opstellenEr wordt bekeken welke informatie nodig is en een plan wordt opgesteld om de informatie te vergaren.
3 Informatie verzamelen en analyserenVoor het verzamelen van primaire gegevens zijn er drie onderzoeksmethoden: observeren, enqueteren en experimenteren. Ook zijn er vier manieren voor contact: per post, telefonisch, persoonlijk en via internet. Alle manieren hebben zijn voor- en nadelen op het gebied van kosten, betrouwbaarheid, tijds inspanning, flexibiliteit etc (event producer). Vaak worden steekproeven gebruikt
Er moet nauwkeurig worden bepaald uit hoeveel mensen de groep bestaat en wie er in komt. Uiteindelijk moeten de onderzoekers een vragenlijst opstellen met open en/of gesloten vragen. 4 Uitvoering4.2 (Bedrijfsevenement).4 Informatie gebruikenDe verzamelde informatie moet telkens doorgespeeld worden aan de managers van de verschillende afdelingen. Vaak wordt een intranet gebruikt, waardoor nieuwe informatie op ieder moment beschikbaar is voor de werknemers
.2.5 Internationaal onderzoekInternationaal marktonderzoek is ingewikkelder dan nationaal onderzoek vanwege de verscheidenheid aan markten. Ook zijn er vaak minder secundaire gegevens beschikbaar. Voor het verzamelen van primaire gegevens vormen taal en culturele verschillen een obstakel. De manier van consumptie van consumenten noemen we consumentenkoopgedrag. fortnite live event belgium time. Dit vindt plaats op de consumentenmarkt
Hiervoor wordt in eerste instantie het stimulus-responsmodel opgesteld. De theorie hiervan is dat consumenten worden beïnvloed door marketingactiviteiten (product, prijs, plaats, promotie) en door andere prikkels (politiek, cultuur etc.). Dit komt samen in de 'black box' van de consument, waaruit reacties voortkomen zoals product- en winkelkeuze. 5.1.2 InvloedsfactorenVerschillende factoren zijn van invloed op het koopgedrag van consumenten.
Navigation
Latest Posts
Off Meeting, Event & Hotel
Planning Event
Event Materiaal Huren