Table of Contents
Het is ook een ruimte van de waterwegen. standenbouw malle. Nu denk ik erover een constructie te bouwen met een gelijkaardig mechanisme als de hangbrug, maar het zou ook iets kunnen worden dat tussen de bomen hangt. Ik zou mijn constructie ook dwars voor de brug kunnen plaatsen, maar met de plaatsing hou ik mij eigenlijk nog niet bezig
Daarom zou ik nu liever vanuit de materie vertrekken en dan gaandeweg naar een vorm evolueren in plaats van eerst een vorm te kiezen - standenbouw lambrecht. Tegelijkertijd moet ik natuurlijk wel rekening houden met wat gegeven is. Op de maquette ziet de brug er bijvoorbeeld erg fijntjes uit, maar in werkelijkheid zijn de muren waarop de dragende palen liggen zes meter hoog, drie meter lang en tachtig centimeter breed
Die vier peilers gaan natuurlijk wel een impact hebben op de site. John: Wat Meg Stuart en mij boeit is het performante, het licht acrobatische aspect van de brug. De onbekende is voor ons hoe Ugo zich zal positioneren tegenover de brug. De grote vraag is natuurlijk of je een performance of een installatie maakt.
Ugo: Een performance zou in de eerste plaats bestemd zijn voor een publiek dat van buitenaf komt, terwijl een installatie vooral bestemd zou zijn voor de gebruikers van de brug (standenbouw waregem). Zaterdag, 19 mei Ugo: Ik zou een eiken figuur van tachtig centimeter groot willen maken die ik op een aantal plaatsen doorzaag
Het geheel zit in een glazen toonkast die op een sokkel staat. De toonkast is gemaakt van securitas glas. Als je op het glas tikt, begint de figuur te bewegen. Het zou een korte choreografie kunnen zijn. De figuur kan bewegen zoals een mens, maar anders, omdat hij geen gewrichten heeft.
Er is een soort van torsie mogelijk. aligna standenbouw. (Hij toont een maquette.) Ivo Van Hove: Beweegt het samen met de brug? Ugo: Neen… Ik wil wel alle mogelijke bewegingen vastleggen zoals bij een choreografie. De totale beweging moet zo lang duren als het op en neer gaan van de brug, veertig seconden
Op de rechteroever van de Coupure bevindt zich een parkje. Ik zou het werkje daar tussen de bomen zetten. Het moet haaks op de brug staan. In deze maquette is de pop een beetje te groot ten opzichte van het kastje. Ik zou het beeld niet teveel willen uitwerken. De armen zijn tegen het lijf geplakt, de benen blijven samen.
Conzett wil dat het eiken loopvlak van zijn brug zwart wordt, ik zou willen dat het hout blank blijft, misschien moet ik het vernissen. Bijvoegsel a. Werelderfgoed dat de moeite niet waard is In de grootstad Vlaanderen vind ik Brugge een prachtige wijk om in te wonen. De huizen zijn laag, er is weinig verkeersdrukte en lawaai, er is water en er is veel — oud — groen op pleinen, in parken en in binnentuinen.
Voor zover hij niet bijdraagt tot deze voorwaarden, lijkt de stijl van een voorgevel mij irrelevant. Ik heb geen behoefte aan hedendaagse, antieke, autonome, functionele, generieke, mooie of lelijke architectuur, maar aan een leefbare omgeving (Hoe stel je een kunsttentoonstelling samen?). De geschiedenis van de 20ste-eeuwse stedenbouwkunst lijkt aan te tonen dat het onmogelijk is een leefbare, harmonische omgeving zoals Brugge op een versnelde, berekende manier tot stand te brengen
Befaamde architecten en stedenbouwkundigen hebben zich neergelegd bij de onmogelijkheid van het vak, misschien terecht. Anderen, zoals de architect Luc Deleu, blijven zoeken naar manieren om onoverzichtelijke, maar in het geheim toch gestructureerde steden te bedenken. Voor Deleu zou de oplossing hierin kunnen bestaan de stad als maakbaar te beschouwen op macro-vlak, waarbij de infrastructuur en de nodige volumes voor de nutsvoorzieningen op een geplande manier gespreid zouden worden, terwijl de stedenbouwkundige zich niet meer zou bemoeien met de woningen van de mensen.
Wie in België de behoefte voelt in een ander soort wijk te wonen, bijvoorbeeld een stad met veel verkeersdrukte en lawaai, geen waterpartijen, hoogbouw, anonieme buren, veel stank en vrijwel geen enkele boom of park binnen loopafstand, kan altijd naar Brussel verhuizen (vacature standenbouw). Dat is het wonder van ons land. In die optiek lijkt het vreemd dat sommige mensen de behoefte voelen Brugge te voorzien van een nieuw concertgebouw
Voor welk Brugge en voor welke Bruggelingen? Nooit zegt iemand: ‘Kijk, we hebben hier een miljard, we bouwen daar een concertgebouw mee en we poten dat neer waar we willen.’ Altijd krijg je een hele resem argumenten te horen in een zichzelf in de staart happend, hol mediataaltje, alsof de waarheid onverteerbaar zou zijn voor het volk.
Over de Smedenpoort vernemen we dat ze okerkleurig geschilderd zal worden en daardoor — niet langer ‘weggemoffeld in de natuur’ — een echte icoon zal kunnen worden voor de Bruggelingen, over het Concertgebouw vernemen we dat het ‘een pastoraal gebouw is, aangespoeld in de stad op een stroom van gras en blaren’ en over het Kanaaleiland komen we te weten dat de driekwart miljoen toeristen die er nu jaarlijks hun auto parkeren zich er niet kunnen oriënteren, zodat een prachtig park met eeuwenoude bomen gedeeltelijk plaats zal moeten ruimen voor een hoogst interessante, hedendaagse architecturale ingreep. standenbouw vacature.
Het opzet van Brugge 2002 is weinig doorzichtig. Aan de ene kant gaan de organisatoren er prat op dat Brugge in 1999 door de Unesco werd uitgeroepen tot werelderfgoed en aan de andere kant herhalen ze voortdurend dat de stad niet genoeg bezienswaardigheden in huis heeft om culturele hoofdstad van Europa te zijn.
Naast dat historische Unesco-werelderfgoed had Brugge geen hedendaagse architectuur te bieden, behalve kantoorgebouwen,’ vertelt iemand - Wat mag een curator niet doen?. Ik probeer mij in te beelden dat de Egyptenaren naast hun piramides opera’s en fotogenieke bruggen bouwen om ze interessanter te maken voor toeristen, maar het lukt mij niet. Toch zou niets ons nog mogen verbazen
B0b Van Reeth antwoordt hem dat hij zich niet mag baseren op een tekst die niet is geschreven door de architect. De tekst in kwestie is geschreven door Koen Van Synghel — een man die zich in het Jaarboek Architectuur Vlaanderen van 1999, het eerste jaarboek onder het bewind van de Bouwmeester, mag uitspreken over de gang van zaken bij het organiseren van architectuurwedstrijden — en wordt gekenmerkt door de wonderlijkste argumenten.
‘Ik doe het voor Van Eyck,’ vertelt de architect Paul Robbrecht aan een journalist. ‘Kan je dat geloven? Uit groot respect voor zijn kunst - standenbouw nazareth. Voor het beeld van Michelangelo dat ze hier in Brugge ooit gekocht hebben. Dat een stadje van deze omvang dat genie erkend heeft! Tegen die achtergrond werkt het concertgebouw als een paard van Troje
De locatie van een nieuw ‘architectuur-paviljoen’ wordt verdedigd door het historische belang van de plek. Alsof niet de hele binnenstad beschouwd kan worden als een ‘historische plek’. Vervolgens wordt echter meteen geanticipeerd op mogelijke bezwaren van Bruggelingen die in de plaatsing van dit paviljoen een bezoedeling van hun geliefde historische plek zouden kunnen zien en wordt gewezen op de uitzonderlijke architecturale kwaliteit van het paviljoen, dat de keuze van de locatie rechtvaardigt.
Toch heeft niemand om zo’n rechtvaardiging gevraagd. De mensen van Brugge 2002 schijnen zich te verweren tegen verwijten die ze zelf hebben verzonnen, alsof ze hun eigen projecten proberen belangrijk te maken door ze iets controversieels mee te geven. Wat heb je nodig op een beurs?. Eigenlijk doet dit voortdurend denken aan de manier waarop de mensen van de pers vrijwel dagelijks door middel van zichzelf waar makende voorspellingen nieuws creëren en vervolgens uitvergroten om kranten te kunnen verkopen
We spreken over een tijdelijk paviljoen. Waarom? Juist omwille van de gevoeligheid van die plek en omdat we dit paviljoen ook willen een toekomst geven die vandaag nog niet bepaald is… Kijk, wij willen in 2002 een signaal geven aan die stad. Reageert die stad daar goed op dan moet er kunnen gediscussieerd worden over het al dan niet blijvend zijn van dat signaal.
Dit moet bij wijze van spreken de stad doen… Brugge was een historische stad, nu komt daar, niet alleen in 2002 maar ook daarna, een plek bij waar mensen naartoe zullen komen omwille van de architectuur van het gebouw, omwille van de verandering van de skyline, om het met een lelijk woord te zeggen, en omwille van wat er in het gebouw gaat georganiseerd worden… Je kan Brugge 2002 zien als een aanleiding om een aantal zaken te organiseren, je kan het zien als een aanleiding om het geheugen van de stad te actualiseren… Het is niet onbelangrijk dat het geheugen van die stad een verdere toekomst krijgt. (more and more standenbouw)
De oorsprong van deze gedachte schuilt in het idee dat mensen zich vervelen in moderne steden en gebouwen, omdat ze zich in niets herkennen en zich niet kunnen oriënteren. Zo is in de jaren zestig en zeventig ook een totaal aberrante opvatting over kunst in de openbare ruimte ontstaan, waarbij kunstwerken beschouwd werden als stimulerende aanknopingspunten voor het verdwaalde en verdwaasde plebs.
Zonder twijfel is dat ook een van de geheime attracties van het toerisme: mensen lopen graag verloren in vreemde steden - aligna standenbouw. b. Onbruikbare interpretatiemodellen Nu er in Vlaanderen plots veel geld beschikbaar is voor het maken van kunst in opdracht komen tal van critici, historici en beroepsfilosofen aanzetten met hun eigen theorie over hoe de zaken moeten worden aangepakt
In werkelijkheid gaan de opdrachten altijd naar dezelfde soort mensen, die op een voorspelbare manier werken maken die op kunstwerken lijken. De laatste decennia, bijvoorbeeld voor het opsmukken van de Brusselse metrostations, waren dat in België zelden kunstenaars met echt hedendaags werk, maar ambachtslui waarvan min of meer bekend was dat ze in staat waren een betonnen, stalen, keramische of bronzen structuur te ontwerpen die leek op een kunstvoorwerp.
De bekendste onder hen is allicht Jan Fabre, een man die mooie decorbeelden maakt, maar verder absoluut niets te vertellen heeft. standenbouw limburg. Zijn grootste troef is zijn voorspelbaarheid. Hij maakt altijd namaakkunst zoals te voorzien en te verwachten was. Hier komen ook de gestudeerde koppen weer op de proppen, die vrijwel nooit geleerd hebben naar dingen te kijken, zodat ze zonder argwaan al hun gewicht verlenen aan poseurs, oplichters en plagiators
In zijn inleiding — waarvan we sommige gevoeligheden later terugvonden in ‘Les testaments trahis’ van Milan Kundera — betoogt hij dat elke poging een kunstwerk in een breder, alles verklarend kader te plaatsen uiteindelijk onrecht moet doen aan het specifieke van dit kunstwerk. Vrijwel niemand slaagt erin werkelijk te beschrijven waarin de schoonheid of de specificiteit van een groot kunstwerk eigenlijk berust.
Waar er veel geld uit te delen valt, zijn echter theorieën nodig. Niet om te bepalen aan wie we het geld zullen geven, maar wel om ons in te dekken. Laat iemand onze pleidooien maar eens nalezen en bestrijden! Laat iemand maar aantonen dat we dit geld aan iemand anders hadden moeten geven! De angst is niet het geld aan de verkeerde persoon te hebben gegeven, maar wel ter verantwoording geroepen worden.
Alles moet onleesbaar, onbegrijpelijk en troebel zijn - Wat verdient een standbouwer?. Een fraai voorbeeld hiervan is het onlangs verschenen boek ‘Moderne leegte’ van de kunsthistoricus Camiel Van Winkel. In dit werk probeert Camiel van Winkel, zo schrijft hij, kunstwerken ‘uit de persoonsgebonden context van een individueel oeuvre te tillen en in een andere samenhang te plaatsen’
Ik kan meteen al niet meer volgen. Wat bedoelt hij met dit gezochte ‘perspectief’? Wat is er zo bijzonder aan dit tijdsgewricht? En wat is dat, een tijdsgewricht? Waar begint dat en waar houdt dat op? Tot nog toe heb ik mij als schrijver over kunst uitsluitend bezig gehouden met monografische studies, hopend dat die misschien bruikbaar zouden kunnen zijn voor de kunstenaars — omdat ze er soms nieuwe verbanden in hun eigen werk mee ontdekken en omdat zo’n studie soms bijdraagt tot een beter aanvoelen of een beter begrip van hun werk — en voor historici zoals Camiel Van Winkel, die het door mij vergaarde materiaal tot het nut van ’t algemeen misschien in een grotere samenhang zouden kunnen plaatsen.
Navigation
Latest Posts
Square Plus Standenbouw
Afzetpalen Huren In Eindhoven
Afzetpalen Van Goede Kwaliteit